Julai 22, 2018

VIRAL Resit Pelanggan Disertai Dengan Sekeping Ayat Al-Quran


Viral Di Facebook resit pelanggan disertai sekeping ayat Al-Quran - Netizen di Facebook kepunyaan warga Ponorogo. Alasannya terdapat surat NOTA PELANGGAN bersamaan potongan daripada Surah Al Kahfi ayat 50.

Penghantaran dikongsi oleh akaun Facebook Jumhur. Akaun tersebut menuliskan "Peristiwa seperti ini pastinya bakal mencetuskan kejadian sama beberapa tahun yang lalu, ketika salah satu Studio Fotografi Agus Jaya di Ponorogo membakar mukena pegawainya".

"Sekarang kedai alat tulis ANGKASA Ponorogo yang mula berulah membuat NOTA PELANGGAN dengan Potongan Kertas dari Al-Qur'an Surat Al-Kahfi ayat 50. Insya Allah saya pribadi tidak akan pernah lagi berurusan dengan kedai ini baik Stasionari, Digital Printing maupun salinan itu, Bismillah ... "

Foto : .facebook.com/jumhurul.umami


Dalam penyerahan terdapat video yang menunjukkan surat Al Kahfi digunakan sebagai nota. Di samping itu terdapat juga foto dan skrinsut yang menunjukkan surat Al Kahfi.

Kiriman yang diangkat naik facebook pada 19 Julai 2018, pukul 14.50 WIB itu ditanggapi lebih 5000 like, 1900 komen, dan lebih lebih 12000 kali diagihkan oleh netizen.

Salah seorang daripada netizen, Andik Setiawan berkomentar

"Sembrono Iki... Sing podho neng kono, sing Islam Yo akeh, opo podho ORA weruh?

(Tak elok ini .. Kerja kat sana juga banyak Islam, apa tidak tahu sama sekali)

Sedang akaun Sarmadan Harahap berkomentar "Walaupun bekas salinan dan Ayat Al Qur'an ada adabnya".

Siapa lebih dekat ke tempat ini dijelaskan sahaja.. jika memang kecuaian mereka , beri amaran.

Sementara itu, Ketua Polis Ponorogo, AKBP Radiant, berkata, memang ada hantaran yang VIRAL tersebut. Dia juga datang ke stesen percetakan terbabit yang terletak di Jalan Gajah Mada.

"Kami telah pergi ke akhbar, tetapi kami tidak menemui bukti yang dipersoalkan," kata AKBP Radiant.

Dia menjelaskan, kata pemiliknya, juga tidak melihat nota dengan tulisan Arab. Menurutnya, boleh jadi, ada orang yang sengaja membuat kondisinya tidak kondusif Ponorogo.


Berikut sumber original dari akaun terbabit : FB Jumhur

 

Sumber : jatimnow.com tajuk berita Viral di Medsos, Nota dari Potongan Alquran Ditemukan di Ponorogo
Disqus Comments