Julai 21, 2018

" Drawing Ulang Bola Sepak Sukan Asia 2018 " ini kata Erick Thohir Pengerusi INASGOC

Persekutuan Bola Sepak Asia (AFC) tidak akan turut ganggu cabutan bola sepak bola sepak di Sukan Asia. Mereka akan menunggu hasil drawing tersebut.

Cabutan Sukan Asia 2018 telah diadakan di Jakarta, beberapa waktu lepas. Walau bagaimanapun, kedua-dua negara, Uni Emirat Arab (UAE) dan Palestin telah meminta di drawing semula.

Kedua-duanya tidak ada dalam drawing Sukan Asia 2018 ini. Jawatankuasa Sukan Asia (Inasgoc) berkata, dokumen kedua-dua negara telah lewat sehingga mereka tidak dimasukkan semasa drawing undi itu.

Foto : planetolahraga.com


"Kami hanya tahu undian semula itu akan dilakukan. Tapi apakah mekanismenya memasukkan dua pasukan itu ke dalam kumpulan, atau melibatkan seluruh pasukan. Itu yang masih kami tunggu keputusannya," kata Setiausaha Agung AFC, Datuk Windsor John Paul dikutip dari laman rasmi kelab.

"AFC hanya membantu, keputusan diambil OCA (Majlis Olimpik Asia) dan Indonesia, jadi kami tidak tahu sebenar apa sebab drawing undian ulang ini ditarik," katanya.

Terdahulu, pengerusi Inasgoc, Erick Thohir menolak undian ulang dalam bola sepak di Sukan Asia 2018 ini. Namun, beliau mempunyai penyelesaian terbaik untuk UAE dan Palestin.

Foto : pojoksatu.id


Hasil Drawing Sukan Asia Games 2018


Berikut Drawing undi Sukan Asia 2018 yang dilakukan di JS Luwansa Hotel, Jakarta Selatan, 5 Julai lalu:

Koleksi: Indonesia, Laos, Hong Kong, China Taipei.

Koleksi B: Thailand, Bangladesh, Uzbekistan, Qatar.

Koleksi C: Iraq, Timor Timur, China, Syria

Koleksi D: Vietnam, Pakistan, Jepun, Nepal.

Koleksi E: Korea Selatan, Malaysia, Kyrgyzstan, Bahrain.

Kumpulan F: Korea Utara, Iran, Arab Saudi, Myanmar.


"AFC memang meminta ada drawing undian semula kerana Palestin dan UAE mau ikut. Tapi, kami dari panitia tidak mau drawing lagi. Kalau mereka mau ikut, silakan drawing di pool masing-masing, jangan drawing total. Walaupun yang menentukan adalah AFC, tapi kami mahu bergelut lebih awal, "kata Erick Thohir.

Jika UAE dan Palestine masuk, secara automatik mengambil bahagian dalam Sukan Asia 2018 ke 26 negara. UAE sebelum ini berada di pot 2 dengan Korea Utara, China, Oman, Qatar, Thailand, Bahrain, dan Kyrgyzstan. Sementara itu, Palestin di pot 4 dengan India, Kemboja, Nepal, Timor Leste,Singapura, Tajikistan dan Myanmar.

"Kami mahu negara-negara ini ditarik undi untuk menyertai kumpulan yang ada, A hingga F," kata Erick Thohir yang juga Presiden Inter Milan.

Sumber : liputan6.com tajuk berita AFC Tak Ikut Campur soal Pengundian Ulang Sepak Bola di Asian Games

Disqus Comments