Julai 21, 2018

Persediaan Pasukan U-23 Malaysia Pada Sukan Asia 2018

Kurang dari sebulan Sukan Asia 2018, Malaysia melancarkan senarai pemain yang memasuki skuad sementara untuk diperdagangkan ke Indonesia.

Daripada 24 nama yang disenaraikan oleh jurulatih Ong Kim Swee, terdapat 17 pemain yang muncul dalam Piala AFC U-23 awal tahun ini.

Pada kejohanan Asia, sejarah rekod pasukan kebangsaan Malaysia U-23 dengan memandu ke suku akhir. Pencapaian adalah yang pertama dalam sejarah jiran bola sepak negara dalam arena Piala AFC U-23.

Foto : Football Association of Malaysia (Official)


Selain daripada itu Malaysia tidak akan menukar perancangan yang telah diatur sekali pun mungkin bila berdepan Arab Saudi atau China dalam undian semula acara bola sepak Sukan Asia 2018, kata Datuk Ong Kim Swee Ketua Jurulatih skuad bawah 23 (B-23) negara.


Datuk Ong Kim Swee bagaimanapun mengakui, beliau tidak pasti apakah akan berdepan dengan Arab Saudi atau China tetap mahu meneruskan perlawanan persahabatan yang telah dijadualkan seandainya mereka diundi dalam satu kumpulan pada temasya 18 Ogos hingga 2 September itu.

“Saya akan mengikut perancangan yang telah dirangka sejak awal, namun terpulang kepada China dan Arab Saudi sama ada tetap mahu bertemu Malaysia atau sebaliknya,” kata Datuk Ong Kim Swee.

Dalam majlis undian 5 Julai lalu, Jawatankuasa Penganjur Sukan Asia 2018 (INASGOC) bersama Jawatankuasa Asia (OCA) dan Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) terlepas pandang penyertaan Palestin dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) hingga memaksa undian semula dilakukan.

Bagimanapun, undian yang sepatutnya diadakan hari ini ditangguhkan ke satu tarikh yang belum diputuskan, dan keadaan itu meresahkan Datuk Kim Swee dalam merencanakan persiapan pasukannya.

Malaysia sudahpun mengatur dua perlawanan persahabatan menentang China B-23 di Changzhou, China , pada 2 Ogos, diikuti Arab Saudi B-23 di Kuala Lumpur pada 9 Ogos.

Anak-anak buah Datu Kim Swee kemudian akan berlepas ke Indonesia pada 12 Ogos, sebelum dijadual turun dalam perlawanan pertama pada 14 Ogos.

Dalam undian asal, Malaysia diletak dalam Kumpulan E bersama Bahrain, Korea Selatan serta Republik Kyrgyz, begitu jika undian baharu dilakukan kedudukan itu mungkin akan berubah.

Selain berpotensi berdepan pencabar baharu apabila undian semula dilakukan, penambahan dua pasukan juga bakal menyaksikan perubahan format dalam acara bola sepak lelaki pada Sukan Asia 2018 kali ini kerana ia bakal melibatkan 26 buah pasukan.

Sumber :  utusan.com.my tajuk berita  Tetap jumpa Arab Saudi, China




Disqus Comments